Kinh nghiệm thi khối D

Khối D: bám nội dung quan trọng của từng môn

AT - Bạn Nguyễn Mạnh Toàn , thủ khoa khối D khoa kinh tế (nay là Trường ĐH Kinh tế - luật) ĐH Quốc gia TP.HCM kỳ thi tuyển sinh ĐH năm 2009, nói về phương pháp ôn thi của mình:

Ở ba môn thi, để dễ nhớ, mình chuẩn bị những tờ giấy và lấy bút màu ghi lên đó nội dung kiến thức cơ bản cần nắm của từng môn, từng chương, từng bài học cụ thể, các vấn đề quan trọng không thể thiếu trong việc hệ thống kiến thức của từng môn. Sau đó, mình dán những tờ giấy đó lên tường, lên cửa, lên bàn học, để ngày nào cũng nhìn thấy và có thể đọc nhanh qua để kích thích trí nhớ về các nội dung mà mình đã học. Nhờ đó mình hệ thống được các kiến thức quan trọng.

* Ở môn ngữ văn, khi ôn tập nhiều bạn vẫn sử dụng văn mẫu để bổ sung kiến thức ngoài sách giáo khoa. Tuy nhiên, việc sử dụng văn mẫu như thế nào trong bài thi để nó không là "con dao hai lưỡi"?


* Bạn đã phân chia thời gian ôn tập như thế nào để đạt hiệu quả cao?

- Năm trước, sau kỳ thi tốt nghiệp THPT, mình dành hai ngày nghỉ ngơi để chuẩn bị tinh thần cho “cuộc chiến” mới. Sau đó, mình đã phân chia thời gian ôn tập như thế này: Ngoài những buổi luyện thi trên lớp thì quãng thời gian còn lại phân chia: Sáng học toán, chiều học ngữ văn và tối học Anh văn.

Cứ thế đều đều cho đến những ngày giáp thi. Trong thời gian ôn tập nên có chế độ nghỉ ngơi hợp lý. Khi luyện đề một môn nào đó nếu thấy mệt thì nên nghỉ một tì để lấy lại tinh thần. Không nên học liên tục cho đến ngày thi, Trước kỳ thi nên nghỉ ngơi vài ngày vì lúc đó học thêm sẽ làm kiến thức rối thêm.

Có ba từ mình muốn nhắn gửi đến các bạn sắp vượt vũ môn kỳ thi tuyển sinh ĐH sắp tới: Cẩn thận, bình tĩnh và tự tin.



- Mình nghĩ các bạn không nên lạm dụng quá nhiều sách văn mẫu. Đúng là nếu không cẩn thận, văn mẫu sẽ biến thành "con dao hai lưỡi": một mặt nó bổ sung nhiều kiến thức bên ngoài sách giáo khoa cho bài văn phong phú, nhưng bên cạnh đó nó cũng làm cho ta dễ bị phụ thuộc vào chính nó.

Văn là sáng tạo và chỉ nên sử dụng các sách văn mẫu để tìm hiểu thêm về tác phẩm, nhưng khi làm bài phải triển khai theo ý của mình chứ đừng nên chép nguyên văn.

Ở môn học này, mình đã hệ thống bài học theo từng giai đoạn văn học cụ thể. Nắm rõ hoàn cảnh sáng tác, tác giả, tác phẩm, ý nghĩa nhan đề, nội dung cốt truyện... Mỗi bài, mình soạn ra những vấn đề cần nắm bắt như nội dung, nghệ thuật. Cần chú ý dẫn chứng văn học là một trong những yếu tố làm cho bài viết trở nên sinh động nên phải nhớ các dẫn chứng, lời thoại nhân vật, lời bình của các nhà văn khác về tác phẩm càng nhiều càng tốt và vận dụng trong các trường hợp cụ thể.

Kinh nghiệm của mình khi làm bài thi môn ngữ văn là làm hai câu nghị luận văn học trước, sau đó mới làm câu nghị luận xã hội. Bởi với dạng câu hỏi nghị luận văn học thì kiến thức gói gọn trong tác phẩm, còn nghị luận xã hội kiến thức rất đa dạng nên sẽ dễ sa đà vào đề tài quá nhiều mà quên đi các câu hỏi khác trong đề thi.

* Nhiều bạn cho rằng môn toán khối D nhẹ hơn toán khối A,B. Bạn có dành nhiều thời gian cho môn này?

- Đề thi toán khối D nhìn thì có vẻ nhẹ hơn đề thi toán của những khối khác. Tuy nhiên đừng vì thế mà chủ quan. Phải tăng cường giải đề thi để tạo ra cho mình các kỹ năng trong việc đưa ra hướng giải quyết nhanh nhất cho bài toán.

Giải càng nhiều đề thi sẽ giúp bạn thích nghi hơn với cách ra đề cũng như các kỹ năng làm bài, phân chia thời gian một cách hợp lý để không lúng túng trước đề thi thật. Việc giải đề thi cũng là một cách để ôn tập kiến thức môn toán, khi đó mình sẽ hiểu được phần nào mình còn chưa vững để củng cố thêm.

Việc ôn luyện môn toán cần có một quá trình dài, sĩ tử nên "lập trình" cho mình cách ôn tập toán ngay từ đầu. Nếu chỉ chờ đến thi mới học sẽ khó đem lại kết quả như mong muốn. Nên hệ thống lại các kiến thức đã học trải dài từ chương trình lớp 10 đến lớp 12. Trong mỗi chương nên vạch ra và phân loại các dạng bài, cách giải. Khi đã nắm vững các kiến thức cơ bản thì hãy tiến hành làm một số bài tập nâng cao để có nhiều kinh nghiệm làm bài. Vào phòng thi, khi đọc xong đề cần xác định câu nào dễ và chắc chắn nhất thì sẽ ưu tiên làm trước. Không nên làm các câu khó ngay từ đầu vì nếu làm không được sẽ ảnh hưởng đến tâm lý làm bài.

* Học cấp III ở Trường THPT An Nhơn (Bình Định), nơi bạn cho rằng "học tiếng Anh còn nhiều hạn chế". Bạn chia sẻ gì với những thí sinh gặp nhiều khó khăn trong điều kiện học tiếng Anh ở kỳ thi sắp tới?

- Cần phải chăm, đó là cách chủ yếu trong việc luyện thi môn tiếng Anh của mình. Đặc thù của tiếng Anh là môn thi tổng quát, kiến thức trải rộng trong đời sống nên cần phải có một cách học thật hợp lý. Đối với từ vựng tiếng Anh, mình phải học liên tục. Ngoài những vốn từ cơ bản trong sách giáo khoa, mình trau dồi thêm các vốn từ bên ngoài.

Môn học này cần chăm chỉ và siêng năng, phải kiên trì làm nhiều bài tập và các dạng đề thi thì mới nâng cao được kỹ năng làm bài. Đặc biệt, các kỹ năng đọc hiểu, ngữ pháp, từ vựng phải đầu tư nhiều thời gian để nâng cao. Nói chung, môn tiếng Anh càng làm bài tập nhiều càng tốt vì kiến thức văn phạm hay từ vựng đều rất đa dạng.

Mình có kinh nghiệm thế này ở việc làm bài thi môn tiếng Anh: Sau khi đọc đề xong thì nên chọn các câu thuộc phần phát âm, ngữ pháp, từ vựng làm trước. Phần đọc hiểu là phần khó nhất trong đề thi, mất nhiều thời gian nhất để làm bài vì thế nên chọn phần này để giải quyết sau cùng.

H.BÌNH tuoitre.vn thực hiện

7 nhận xét:

  1. It's a pity you don't havе a donаtе buttοn!
    I'd definitely donate to this outstanding blog! I guess for now i'll settlе for bоοk-mагκing anԁ аdding yоuг RSS feed
    to my Googlе aсcount. І lοοk forwaгd to neω uрԁаtеѕ and wіll
    shaгe this blog wіth my Facebook group.
    Chаt sооn!

    Feel fгеe to surf tο my ωeb ѕіte - tradeorhoard.com
    My webpage - additional reading

    Trả lờiXóa
  2. Be intеllectuаl enough to see thаt your ad does not go оn аіr on а
    unѕeеmly show ; a Christian boοk goіng οn аir
    on a ѕhoω that is about hanԁling sеxual іssues would be ridiculous.
    While the effectѕ of antenna polaгization may bе іnterpreteԁ as a reductіon in thе
    quality of somе radіo links,
    ѕоme raԁіo ԁesigners oftеn make usе of this pгοpertу to
    tune an antenna to their needs by restrіcting transmiѕsiоn or rесеption tο ѕignals on a limitеd number of veсtors.
    Even today, I gο big game hunting and all this, and the more dangerous ѕomеthіng іѕ, the haρpier I am.


    Also ѵіsit my blog ρost ... please click the next website page
    Also see my web page > onlineradio

    Trả lờiXóa
  3. As we all know, looks can be deceiving, so I decided to
    try out the question tool for myself. Once the number of back
    links will increase, web traffic flow will enhance. The more doors
    you have the more chances of people finding it.

    The only thing that cannot be "fixed" later
    is your blog and post titles. NOW, I don't mean you should just put keyword spam in your footer. The algorithms are not known publicly, but one thing is certain, is the search engine websites that the information is relevant to the purpose of the preferred site. Pages and articles are very different, as far as Joomla is concerned. Having realized that it is practically not possible to combat with SEO Next in terms of services and offerings at this point of time, rivals have started thinking of an easier alternative of being successful in their mission. Its professionals would do hard work to achieve the high traffic objective and they might taste success in their attempt but they would desist from boasting anything about their success. What are the advantages of article submission. It is a sagacious process that has become even tougher with the continuous changes in the algorithm of the major search engines especially Google. ), watching movie trailers or other people's funny animal
    videos. Now, if it takes you three years to
    referrer 3000 members which means that you receive US$3000 per month.
    Such services also include some research that will need to
    be done so they can apply this research on major keyword.
    For this reason, having mentions from these sites have increasingly become a more valuable asset for your internet marketing.

    Originally posted at: digitalmoz. Law firms face various challenges and have issues in remaining at the top in the market.
    But be aware of the traffic issue. The internet has become an integral part of our lives that according to the latest
    statistics, almost 1 billion Americans access the
    internet. com is one of the premier portals on the
    World Wide Web which has been formulated with the intention of providing SEO Hosting options for webmasters around the world who seek a way to ensure
    that their websites reach the top ranks of
    all major search engines.

    Check out my homepage; http://fhcwiki.com/

    Trả lờiXóa
  4. Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog
    and wanted to say that I've really enjoyed browsing your blog posts. After all I'll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!


    my page - videos von youtube downloaden

    Trả lờiXóa
  5. If there is a change in the search engine algorithms, it is also up to the
    service provider to keep a watch on such activities. Spend some
    time to design a good-looking 404 page, site offline page, etc.

    Content, keywords and link building are some of the factors using which
    Search Engine Optimization services are taken care of.
    The main aim of SEO is to get search engines positioning a certain website well in
    results for specific keywords. Is professional search
    engine marketing the thing that you need. Meta Name and
    Meta Description Tags are two of the important
    ones. Pages and articles are very different, as far as Joomla is concerned.
    Relevant keywords ought to be used in the alt tags.
    Its professionals would do hard work to achieve the high traffic objective and they might taste success in their attempt but they would desist from boasting
    anything about their success. Be sure that the SEO
    outsourcing company you hire is capable of communicating properly.
    Thus, if your charges are overly cheap, this might cause doubts
    and worries from their mines regarding the quality of the
    service they get. If your website deals with certain
    products or services, then conduct a proper research on these and then form your
    SEO content. Now even that is quickly defining point of Search Engine Optimization (SEO)
    can lead to intense discussions about the meaning
    and purpose of SEO. Here you will need an SEO agency such as Webfirm to
    try and run damage limitation. And, as more and more companies move larger portions of their
    advertising budgets to internet marketing, there
    is an even greater demand for their skills. G) SEO basics -Image 6:
    Open Google. Online Advertising and SEO Marketing. Keep in mind
    that Google doesn’t really like page rank manipulation, even if it’s internally on your site or externally
    by backlink spamming. The internet has become an integral part of our lives that according to the latest statistics, almost 1 billion
    Americans access the internet. Never post a half edited article, and never settle for less than your
    best.

    My web blog: 200.35.53.155

    Trả lờiXóa
  6. Wacom is probably the first stop for such a device, although Aiptek
    also make some of the most popular tablets on the
    market. Unlike popular beliefs video games have how to use them which enable it to
    even be considered as being a learning tool.
    The fragmentation from the system registry results in bad functionality in not simply
    gaming; but also in common operations of the computer.


    Feel free to visit my web blog gratis spielen

    Trả lờiXóa
  7. When you open it, music starts playing, and you do not have to do anything else
    but adjust the volume and close it when you want it to be done.
    Pandora is free (ad-supported), but you can buy
    an upgrade for no ads and other improvements. Some radio stations have also started
    making use of streaming MP3 format, which could be played through Winamp.


    Here is my web page: Highly recommended Resource site

    Trả lờiXóa